Sprzedaż na Amazon.de: regulaminy i teksty prawne

Wielu właścicieli sklepów internetowych używa marketplace Amazona, jako drugiego filaru lub nawet sprzedaje wyłącznie za jego pośrednictwem. Niestety, liczne upomnienia sprzedawców są na Amazonie na porządku dziennym. W tym artykule informujemy o tym, jak “bezpiecznie” działać na Amazonie (powiemy o warunkach odstąpienia od umowy, ogólnych warunkach i tekstach umów).

Sprzedawcy handlujący poprzez Amazona są narażeni na ryzyko otrzymania upomnienia (Abmahnung). Wynika to z faktu, że muszą oni przestrzegać niezliczonych wymogów prawnych dotyczących składania zamówień, odstąpienia od umowy, sprzedaży na odległość, poprawnego podawania cen, znakowania produktów lub ogólnych warunków handlowych. Z drugiej jednak strony, chociaż produkty mogą być stosunkowo szybko wystawione na sprzedaż, wiele wymogów prawnych nie jest łatwo wdrożyć na platformie Amazon. Wynikiem tego są masowe upomnienia sprzedawców. Udzielimy Ci wszystkich informacji, które są potrzebne do sprzedaży bez upomnień i sporów sądowych.

Czym różni się sprzedaż na Amazonie od sprzedaży za pośrednictwem własnego sklepu internetowego?

Na platformach, takich jak Amazon i eBay istnieje kilka stosunków umownych. Kupujący i sprzedający najpierw zawierają umowę z Amazonem, jako operatorem platformy, następnie dopiero rzeczywista umowa sprzedaży jest zawierana między sprzedawcą, a kupującym. Oczywiście ma to również wpływ na brzmienie tekstów umów i warunków handlowych, które muszą być tworzone i umieszczane na platformach, takich jak Amazon w inny sposób niż w Twoim własnym sklepie internetowym.

Każdy, kto jako przedsiębiorca sprzedaje produkty na Amazonie, potrzebuje własnych ogólnych warunków handlowych (AGB). Nie ma wprawdzie prawnego obowiązku stosowania AGB w Internecie, ale istnieje wiele ustawowych obowiązków informacyjnych, które sprzedawca musi spełnić wobec klienta, jeśli nie chce otrzymać upomnienia. Pośrednio, istnieje zatem obowiązek ich stosowania.

Następujące punkty powinny być między innymi uregulowane w AGB na Amazonie:

  • zawarcie umowy,
  • określenie warunków płatności,
  • ustalenie kosztów zwrotu w przypadku odstąpienia,
  • zasady gwarancji i jak współpracuje z rękojmią,
  • korektę błędów przy wprowadzaniu danych,
  • zapisywanie danych umowy i języka umowy.

 

Prosimy NIE używać regulaminów z innej platformy lub sklepu online oraz nie kopiować ich od innych sprzedawców. Są one objęte prawami autorskimi i za skopiowanie również można otrzymać kosztowne upomnienie. Poza tym nigdy nie wiadomo, czy są aktualne. Nowe ustawy i orzecznictwo mogą wymagać aktualizacji regulaminów nawet kilka razy w miesiącu!

Regulamin odstąpienia od umowy 

Każdy sprzedawca musi odpowiednio poinstruować swoich klientów o prawie dotyczącym odstąpienia od umowy oraz dołączyć prawidłową i aktualną instrukcję odstąpienia od umowy. Poniżej przedstawiamy najczęstsze powody upomnień:

  • przestarzały regulamin,
  • wskazanie niewłaściwego okresu na odstąpienie od umowy,
  • niedozwolone ograniczenia prawa do odstąpienia od umowy.

Jakich regulaminów/tekstów potrzeba do bezpiecznej sprzedaży na Amazon.de?

Poniżej prezentujemy regulaminy potrzebne do prowadzenia bezpiecznej sprzedaży na Amazon.de:

  • impressum,
  • ogólne warunki handlowe i informacje dla klientów,
  • polityka prywatności,
  • warunki odstąpienia od umowy, w tym przykładowy formularz odstąpienia od umowy,
  • odnośnik do platformy ODR.

Bezpłatny audyt prawny

Dziękujemy, Twoje zgłoszenie zostało wysłane