Temat specjalny: eCommerce w Szwajcarii

Szwajcarzy w porównaniu z Niemcami wydali w 2018 roku prawie dwa razy więcej pieniędzy na osobę podczas zakupów w sieci. Również prawie dwa razy większe jest PKB “na głowę” (nie uwzględniając siły nabywczej). W przeciwieństwie do sprzedaży internetowej w krajach Unii Europejskiej, sprzedaż i wysyłka towaru do Szwajcarii jest zdecydowanie bardziej skomplikowana. Sprzedawca musi uporać się z procedurami celnymi, zwrotami, podatkami oraz nieznanymi marketplace’ami. Przedstawiamy najważniejsze aspekty sprzedaży w republice alpejskiej. Jest całkiem spora szansa, że Twój produkt nie będzie miał dużej konkurencji, a przeszkody po przeczytaniu tego artykułu będzie można łatwo wyeliminować, czy ominąć. Warto spróbować!

Marketplace’y w Szwajcarii

Szwajcaria jest krajem w centrum Europy i Unii Europejskiej, ale nie będąc jej krajem członkowskim – także krajem nieznanym dla sprzedawców. Przedstawiamy najważniejsze platformy sprzedaży.

Najważniejsze platformy sprzedaży onilne w Szwajcarii (https://e-commerce.post.ch/onlinehandel/de/)

Ricardo.ch – odpowiednik Allegro.pl

Oferta może mieć samą cenę “kup teraz”, licytację lub obie opcje
Sondaże wskazują na to, że Szwajcarzy korzystają głównie ze szwajcarskiej platformy Ricardo oraz Amazona. Ricardo.ch istnieje od 1998 roku i podobnie jak Allegro w Polsce, stanowił lokalny marketplace zanim w tym kraju pojawiły się eBay, czy Amazon. Na Ricardo.ch jest aktywnych 3,2 mln sprzedawców i 1,9 mln produktów, a codziennie odbywa się ponad 20 tys. transakcji sprzedaży. Platforma i większość aukcji jest dwujęzyczna – w języku niemieckim i francuskim. Podobnie, jak Allegro, Ricardo jest otwarte zarówno dla sprzedawców prywatnych, jak i przedsiębiorców, a aukcje mogą być licytacją lub ofertą typu “kup teraz”.
Kupujący ma możliwość skorzystania z następujących form płatności: karta kredytowa, przelew, za pobraniem, TWINT czy ApplePay. Niestety nie ma możliwości skorzystania z płatności za pomocą PayPal’a. Wysyłka jest możliwa za pomocą: poczty, spedycji, odbioru osobistego lub przy wsparciu innych firm kurierskich, a o wysokości kosztów wysyłki decyduje sprzedawca. Jedyną wspieraną przez Ricardo.ch walutą jest frank szwajcarski.
Ricardo.ch nie przyjmuje wszystkich sprzedawców. Aby utworzyć konto, platforma wymaga wielu danych, dokumentów oraz informacji o produktach, jakie chcemy wystawić do sprzedaży. Wymagane są również referencje sprzedaży na innych platformach europejskich.

Amazon & eBay

Na pytanie, czy często korzystają z Amazon 58% osób odpowiada potwierdzająco ze względu na niskie ceny, 20% zaprzecza argumentując chęć wsparcia firm szwajcarskich lub (12%) ze względu na złe warunki pracy w Amazon (20min.ch)
Na drugim i trzecim miejscu po Ricardo.ch znajdują się dobrze wszystkim znane Amazon oraz eBay. Amazon w marcu 2018 roku nawiązał partnerstwo z pocztą szwajcarską. Szwajcarzy mogą korzystać z niemieckiej wersji Amazona i w przypadku wielu produktów FBA mają darmową i szybką wysyłkę. Pomimo, że wiele produktów nie jest wysyłanych do Szwajcarii, obywatele tego kraju wciąż tam zamawiają. Mianowicie liczne firmy udostępniają niemieckie adresy, skąd paczki są odsyłane dalej do Szwajcarii, lub można je stamtąd odebrać osobiście.

eBay.ch vs. Ricardo.ch = eBay.pl vs. Allegro.pl…
Nieco inaczej eBay podchodzi do tematu, otwierając w 2001 roku szwajcarską wersję platformy. Niestety na niewiele to się zdało patrząc na obroty eBay.ch w porównaniu do Ricardo.ch. Znana sytuacja z Polski, prawda?
Na początek zalecamy rozpocząć sprzedaż na Ricardo.ch.

Podatki i opłaty celne

Kiedy zachodzi obowiązek płacenia podatków oraz opłat celnych w przypadku sprzedaży lub wysyłki towaru do Szwajcarii?

VAT jest płacony w Szwajcarii na wwożone produkty i jest określany podatkiem importowym. Jest naliczany na każdy rodzaj towaru, nawet darmowe przesyłki. Jego wysokość to: 7,7 % lub 2,5 % w przypadku żywności i innych towarów podstawowych.
Towar o deklarowanej wartości poniżej 65 CHF (7,7 % VAT) lub 200 CHF (2,5% VAT) nie jest objęty podatkiem VAT, ani opłatami celnymi. Deklarowana wartość to cena towaru+koszt wysyłki.
Uwaga! Od 1.01.2019 w Szwajcarii istnieje próg 100.000 CHF, po przekroczeniu którego, sprzedawca musi uzyskać szwajcarski NIP i płacić w Szwajcarii podatek VAT nawet dla paczek o wartości poniżej 65 CHF (7,7 % VAT) lub 200 CHF (2,5 % VAT).
Obowiązki dla osób zobligowanych do płacenia VATu w Szwajcarii (za towar powyżej kwoty wolnej lub po przekroczeniu progu 100.000 CHF):
  • wpis do rejestru VAT,
  • wyznaczenie przedstawiciela podatkowego,
  • tworzenie faktur zgodnych ze szwajcarskim NIPem: VAT jest teraz częścią faktury dla konsumenta i jest obowiązkiem przedsiębiorcy – nie ma już możliwości delegowania obowiązku VAT na konsumenta,
  • przesyłki lub etykiety muszą posiadać identyfikowalnego nadawcę i szwajcarski numer VAT/UID,
  • tworzenie kwartalnej deklaracji VAT,
  • możliwość zwrotu podatku VAT od usług płaconych z wyprzedzeniem (wysyłka, marketing itp.).

Opłaty celne

Towary wysyłane przez sprzedawców zagranicznych do kupującego w Szwajcarii są objęte opłatami celnymi. W zależności od rodzaju produktu naliczane są koszty według wagi. Wysokość opłat można oszacować za pomocą kalkulatora.
Jeżeli towar warty mniej niż 6.000 € został wyprodukowany w kraju Unii Europejskiej i jeżeli na fakturze znajduje się poniższa deklaracja, to nie podlega on ocleniu.
„Der Ausführer der Waren, auf die sich dieses Handelspapier bezieht, erklärt, dass diese Waren, soweit nicht anders angegeben, präferenzbegünstigte****KRAJ POCHODZENIA**** Ursprungswaren sind”.

Kto płaci za VAT i opłaty celne?

Zarówno podatek VAT, jak i opłaty celne zazwyczaj płaci kupujący, który w zagranicznym sklepie internetowym lub marketplace jest traktowany, jako importer. Jeżeli decydujemy się na sprzedawanie na szwajcarskim marketplace np. Ricardo.ch – to musimy klienta poinformować o cenie końcowej z wszystkimi opłatami celnymi i VATem, jakie dochodzą do ceny produktu z aukcji.

Klient szwajcarski. Języki i preferencje

Język stron produktowych

W Szwajcarii stosowane są trzy języki urzędowe: niemiecki, francuski, włoski oraz romansz (retoromański). Głównym językiem dla 63% Szwajcarów jest język niemiecki, dla 23% francuski oraz dla 8% włoski. Opisy produktów powinny zatem być tłumaczone na język niemiecki oraz francuski. Należy zwrócić uwagę na to, że gwara Schweizerdeutsch jest podobna do niemieckiego, ale istnieją pewne różnice.
Pod kątem SEO należy zwracać uwagę na to, że np. opona w Szwajcarii to nie “Reifen”, tylko “Pneu”. Zalecamy sprawdzić najważniejsze słowa kluczowe np. za pomocą słownika online.

Informacje na stronie produktowej

Szwajcarzy życzą sobie informacji o ostatecznych kosztach zamawianego produktu. Również o wysokości VATu i opłatach celnych. Zalecamy dokładne sprawdzenie całej “ścieżki” zamówienia, aby uniknąć negatywnych komentarzy ze względu na niespodziewane koszty.

Preferowane opcje płatności

Najpopularniejszą formą płatności w Szwajcarii jest płatność z odroczonym terminem. 85% z zapytanych 10 tys. osób preferuje taką płatność, 79% deklaruje również chęć płacenia kartą kredytową. PayPal używany jest jedynie przez 35% i nie jest wszędzie dostępny (np. na Ricardo.ch).

Optymalizacja mobilna

Również Szwajcarzy coraz częściej dokonują zakupów przez urządzenia mobilne. Prawie połowa kupujących używa smartfona lub tabletu podczas zakupów online.

Aspekty prawne

Obowiązujące prawo

Jeżeli regulamin zakupów w sklepie zawiera informacje o obowiązującym polskim lub niemieckim prawie, to zakupy w tym sklepie są zawierane w oparciu o te właśnie przepisy. Podobnie na eBay.ch można umieścić taki zapis w regulaminie AGB.

Odstąpienie od umowy i zwroty

Wielkim zmartwieniem dla osób zainteresowanych sprzedażą w Szwajcarii są zwroty. I tutaj mamy dobrą wiadomość, bowiem w Szwajcarii nie ma obowiązku akceptowania zwrotu od konsumentów. Dotyczy to również Ricardo.ch (Regulamin Ricardo.ch pkt. 6.2.6 A).

Wady produktu

Nawet jeżeli AGB regulują stosowanie prawa niemieckiego, to jeżeli prawo szwajcarskie przewiduje korzystniejsze warunki dla konsumenta, muszą one zostać zachowane. Przykładem jest produkt, który dotarł do konsumenta uszkodzony. Według prawa niemieckiego sprzedawca ma w takiej sytuacji prawo do naprawy lub zastąpienia produktu działającym egzemplarzem. Prawo szwajcarskie z kolei przyznaje konsumentom w takiej sytuacji prawo do natychmiastowego odstąpienia od umowy (konsument zwraca towar, sprzedawca zapłacone pieniądze).

Podsumowanie

Szwajcaria z pewnością jest krajem, którego obywateli stać na Twoje produkty. Przygotuj się dobrze do “wejścia” na rynek, skontaktuj się ze swoim partnerem logistycznym, sporządź plan i ruszaj! Zalecamy na początek wybrać marketplace – Ricardo.ch.
Setup.pl zajmie się zaplanowaniem Twojego “wejścia” na rynek szwajcarski, założeniem konta i pozyskaniem zezwolenia na sprzedaż na nim, stworzeniem aukcji oraz konfiguracją konta. Nasi partnerzy pomogą w bezproblemowej wysyłce i przygotowaniu dokumentacji celnej.

Bezpłatny audyt prawny

Dziękujemy, Twoje zgłoszenie zostało wysłane