VerpackungsG FAQ – obowiązki dla sprzedawców wynikające od 01.01.2019 z ustawy o opakowaniach.

VerpackungsG

Przedstawiamy najczęściej zadawane pytania wraz z odpowiedziami na temat nowej ustawy o opakowaniach (Verpackungsgesetz).

Kto jest zobowiązany do rejestracji? Czy ustawa dotyczy również sprzedawców online?

Do rejestracji zobowiązany jest każdy, kto wprowadza w niemiecki obieg w celach zarobkowych (§ 3 Nr. 14 VerpackG) opakowania, które otaczają sprzedawany produkt i zazwyczaj są produktem odpadkowym po doręczeniu do konsumenta (§ 3 Nr. 8 VerpackG).

Czy obowiązki wynikające z VerpackungsG obowiązują także w przypadku B2B?

Zasadniczo nie. Są natomiast wyjątki w przypadku których obowiązki wynikające z ustawy dotyczą także transakcji B2B. Obowiązek rejestracji opakowania istnieje w przypadku, gdy z góry wiadomo, że towar transakcji B2B trafi na końcu do konsumenta. Dotyczy to np. towarów dostarczanych do restauracji, hoteli, stacji benzynowych, kin, instytucji edukacyjnych.

Czy mając bardzo małą sprzedaż również trzeba dokonać rejestracji? Czy jest ulgowe traktowanie w przypadku małej ilości sprzedawanych produktów?

Każdy wprowadzający po raz pierwszy dany produkt w opakowaniu w obieg niemiecki jest zobowiązany do rejestracji. Dotyczy to również bardzo małych sprzedawców na eBayu czy Amazonie. Nie ma wyjątków ze względu na ilość.

Jak ustawa odnosi się do sprzedawców dropshipping? Wtedy nie wprowadzamy sami towaru w obrót, tylko producent albo hurtownia?

Każdy, kto jako pierwszy wprowadza produkt w niemiecki obieg jest zobowiązany do rejestracji swojej firmy i zgłoszenia ilości sprzedawanego opakowania transportowego oraz opakowania sprzedażowego.

Wyjątek: za zgłoszenie opakowania transportowego w przypadku dropshipping odpowiada nadawca, czyli hurtownia lub producent. Aby uniknąć przykrych niespodzianek najlepiej w takiej sytuacji uzyskać pisemne potwierdzenie rejestracji przez hurtownię lub producenta.

Od kiedy obowiązuje ustawa o opakowaniach (VerpackungsG)

Ustawa obowiązuje od 1.01.2019.

Jakiego rodzaju opakowania dotyczy ustawa?

Zgodnie z ustawą dotyczy ona wszystkich opakowań, które są sprzedawane lub oferowane konsumentowi. Mówimy tu o kartonach do przesyłki, materiałach wypełniających, opakowaniach sprzedażowych produktu, kopertach, foliach ochronnych, listach przewozowych, naklejkach, etykietach, foliach bąbelkowych, taśmach klejących, poduszkach ochronnych.

Słowem – wszystko, co konsument prawdopodobnie wyrzuci do kosza. Wyjątkiem jest koperta, która służy do przesłania listu bez towaru, nie trzeba jej rejestrować.

Jakie obowiązki ma sprzedawca internetowy?

Obowiązek rejestracji: dotyczy każdego, kto jako pierwszy wprowadza na niemiecki rynek dane opakowanie, obojętnie czy to producent, czy pierwszy sprzedawca.

Obowiązek licencjonowania: przed sprzedażą należy się upewnić, że każde opakowanie jest licencjonowane

Regularne raportowanie: wprowadzający w obieg opakowanie musi regularnie raportować rodzaj oraz ilość wprowadzanego w obieg opakowania.

Pakuję wyłącznie w używane kartony, a towar zabezpieczam gazetami. Czy dotyczy mnie rejestracja i licencjonowanie?

Bezwzględnie każdego obowiązuje, kto wprowadza dane opakowania, jako pierwszy w obieg. Jeżeli pakujemy w używane kartony i zabezpieczamy je gazetami, to naszym obowiązkiem jest udowodnienie, że zarówno karton, jak i materiał wypełniający był już wcześniej rejestrowany i licencjonowany.

Mam 100 różnych dostawców. Czy każde opakowanie muszę osobno licencjonować?

Zalecamy uzyskanie informacji od dostawców o składzie materiałowym opakowań i uwzględnieniu tego przy rejestracji i licencjonowaniu.

Gdzie mogę się dowiedzieć, czy dostawca już dokonał licencjonowania opakowań?

Wprowadzający w obieg musi zadbać i w razie konieczności udowodnić, że opakowania są już zarejestrowane i licencjonowane. Najlepiej uzyskać pisemną deklarację dostawców o poprzednim licencjonowaniu opakowań.

Z jakimi konsekwencjami lub sankcjami musi liczyć się osoba nie wywiązująca się z obowiązków dotyczących opakowań?

Brak rejestracji firmy w rejestrze oraz brak licencjonowania wszystkich opakowań transportowych oraz sprzedażowych jest karany przez urzędy ochrony środowiska sankcjami w wysokości do 200.000 euro za każde wykryte naruszenie. Z reguły sankcje urzędów ochrony środowiska zaczynają się od 400 euro.

Tradycyjnie w Niemczech nie tylko urzędy pilnują porządku na rynku, ale także ambitni prawnicy oraz firmy konkurencyjne. Czy i od kiedy można liczyć na Abmahnung/wezwanie do zaniechania?

Zasadniczo w momencie wejścia w życie ustawy można spodziewać się kosztownych wezwań od prawników i firm konkurujących, czyli od 01.01.2019.

Jakie są koszty licencjonowania?

Licencjonowanie 500 kg kartonu kosztuje rocznie około 200 euro.

Bezpłatny audyt prawny

Dziękujemy, Twoje zgłoszenie zostało wysłane